fredag 27. februar 2015

oppdrag- 16 ungdom i dag

Hei!!
I dag var opdraget å skrive om korleis det er å være ungdom i dag. Eg tenkte at eg skulle gjere det litt anderledes enn de andre å ikkej skrive om korleis eg syns det er men å finne ein litt kjekk tekst som faktisk har litt rett. Men det som du skal legge merke til er at teksten er et kåseri og det er når forfatteren skriver motsatt av det han/ho meiner.

Faktisk stemmer noko av det som forfatteren skriver.
Feks buksene, de er kanskje ikkje så stramme som forfatteren skriver her men rett skal være rett og buksene er veldig stramme.Skoa som de i denne teksten kallar Buffalo sko, som eg ville kalt ugg`s
er faktisk: klumpete høye tøffler som subber bortover veien. Det er faktisk sant. Resten av teksten er faktissann viss du bare tenker omvendt.

En kåseri om ungdommers livsstil, forhold til mote og forbruk.

Ungdommen nå tildags er helt gale, og helt opphengt i mote. Det er så rart at ungdommen blir påvirket av alt de ser og kommer over, som alt fra reklame til familie og venner. La oss ta for oss et eksempel: Alle har like sko. De kaller det Buffalo sko, og navnet sier vel seg selv. Klumpete, høye tøfler som de desperat subber bortover veien. Skulle tro de var for tunge å løfte.

Hva med de trange buksene som alle skal ha på seg, du skulle jo tro de hadde kjøpt tre nummer for små, men få dem på seg det skal de!

Denne mobiltelefonen de går og bærer på til alle døgnets tider. Hvorfor betale 8000kr for en liten boks, når du heller kan få kjøpt en mobiltelefon til hundrelappen som er større og sikkert mer komfortabel?
Du vet hvor du har den, og du har ikke noe problem med å trykke på tastene. Dette kan du jo spare masse penger på.

Hvor får de pengene fra, spør jeg? Fra foreldrene deres som punger ut flere tusen kroner, bare slik at ungene deres skal følge med i trenden.

Og dette språket de er på vei til å innvie. Vet de i hele tatt hva de snakker om, når de bruker ord som: kæbe, spaa, bauers, bomme, schofe, råne og vanke? Dette med å si "fuck you ' a", og le av det etterpå, jeg skjønner ikke humoren i dette.

Hva med disse hullene de skal ha i kroppen? Her betaler de 600 kroner for å få ett stygt hull i seg, men de går ikke rundt å skryter at de har hull i tennene sine fra før. Men det blir vel snart "kult" det også, det å ha flest hull i tennene. De har jo også denne kroppsmalingen, som blir brent inn i huden. Spør du meg, så ser det mer ut som en møkkete flekk enn et kunstverk på kroppen.
Ungdommen i dag er "tøffe", og jeg må si de "klarer seg bra"!!

Link til kåseriet HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar